Dit verandert er voor u als zorgvrager

Laten we voorop stellen: u blijft de zorg en ondersteuning krijgen die nodig is. Maar de stappen daarvoor veranderen.

Hulpmiddelen, naasten, vrijwilligers en welzijnsorganisaties worden (nog) belangrijker. Maar we gaan vooral uit van wat u nog zelf kunt. Zo behouden of stimuleren we uw zelfstandigheid.

Als zorgvrager willen we u zo veel mogelijk in uw kracht zetten. U heeft heel uw leven uw eigen keuzes gemaakt en dat willen we zo houden. Zelf als het kan en thuis als het kan. Die zelfstandigheid - ook wel zelfredzaamheid genoemd - levert u een goed gevoel op. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het zorgt voor minder stress en het beter omgaan met tegenslagen.

Maar zelfredzaamheid betekent niet dat u er alleen voor staat. Allesbehalve. Slimme hulpmiddelen - zoals een druppelbril en medicijndispenser met alarm - helpen u om handelingen zelf uit te voeren. Naasten, vrijwilligers en welzijnsorganisaties ondersteunen met bijvoorbeeld boodschappen halen, schoonmaken en vervoer regelen.

Natuurlijk staan de ouderenzorg-professionals klaar met professionele zorg en ondersteuning. Het gezamenlijke doel is helder: langer thuis uw eigen leven leiden en blijven doen wat voor u belangrijk is.

Wat kunt u doen?

Ga het gesprek aan
Ga het gesprek aan

Het begint bij een goed gesprek over de Zelf zorgen, samen doen-stappen. Wat kunt u nog zelf? Wat kan er worden opgelost met hulpmiddelen, naasten, vrijwilligers en welzijnsorganisaties? En waarbij is professionele hulp nodig? 

Ontdek hulpmiddelen
Ontdek hulpmiddelen

Maak kennis met hulpmiddelen, zoals een druppelbril, een medicijndispenser met alarm of slimme apps. 

Denk in mogelijkheden
Denk in mogelijkheden

Lukken sommige handelingen niet meer zelf? Denk in mogelijkheden. Als boodschappen halen niet meer mogelijk is, kunt u misschien wél met hulp online boodschappen bestellen. En als u niet meer zelfstandig kunt douchen, kunt u misschien nog wél zelf tanden poetsen. 

Stimuleer kleine handelingen
Stimuleer kleine handelingen

Zelfredzaamheid zit soms in kleine dingen. Vraag niet aan de zorgprofessional om een boterham te smeren, maar probeer het samen te doen. 

Zoek contact met leeftijdsgenoten
Zoek contact met leeftijdsgenoten

Misschien kunnen jullie elkaar ondersteunen. Iets voor een ander doen, geeft u ook een goed gevoel. 

Zoek óók contact met andere leeftijden
Zoek óók contact met andere leeftijden

Er zijn veel succesvolle initiatieven waar juist jong en oud met elkaar verbonden worden. 

Wees ondernemend in het sociale contact
Wees ondernemend in het sociale contact

Bezoek de plaatselijke kaartclub in of stel voor om koffie te drinken met de buurvrouw. 

Meld u aan als vrijwilliger
Meld u aan als vrijwilliger

Dat u zelf een zorg- of ondersteuningsvraag heeft, betekent niet dat u niet wat voor een ander kan doen. Vrijwilligerstaken zijn er in allerlei soorten en gradaties.

Blijf in beweging
Blijf in beweging

Dat is misschien een open deur, maar een sterke fysieke gezondheid bevordert uw zelfstandigheid. Oók als u al een zorg- of ondersteuningsvraag heeft. Haal bijvoorbeeld niet één keer in de week alle boodschappen, maar ga meerdere keren op pad voor de benodigde spullen. 

De Zelf zorgen, samen doen-stappen

Een zorg- of ondersteuningsvraag hoeft niet direct te worden beantwoord door de professional. Met de Zelf zorgen, samen doen-stappen (gebaseerd op de schijf van vijf van Petri Cornelissen) gaan we in gesprek over de zorgvraag en wie daarin wat doet. Soms komt er gaandeweg extra zorg en ondersteuning bij… en soms is er na een tijdje juist minder nodig. Met deze stappen versterken we zelfredzaamheid én samenwerking.

1 Wat kan iemand zelf?
Wat kan iemand zelf?

We gaan uit van wat iemand nog wél kan. Zoveel mogelijk zelf en zo lang mogelijk thuis. 

2 Wat kunnen hulpmiddelen?
Wat kunnen hulpmiddelen?

Zijn er (technologische) hulpmiddelen die we kunnen inzetten? Bijvoorbeeld handgrepen, rollators, een hulpmiddel voor het aantrekken van steunkousen of slimme apps.

3 Wat kunnen naasten?
Wat kunnen naasten?

Vervolgens kijken we waarin én hoe naasten kunnen ondersteunen. Zo kunnen familie, vrienden en buurtbewoners helpen met boodschappen halen, schoonmaken, maar ook gewoon door even op bezoek te gaan.

4 Wat kunnen vrijwilligers en welzijnsorganisaties?
Wat kunnen vrijwilligers en welzijnsorganisaties?

Ook vrijwilligers en welzijnsorganisaties spelen een belangrijke rol. Vaak draait het daarbij om 'noaberschap'. Denk aan de ouderenvereniging voor sociale contacten, een buurthuis als ontmoetingsplek of de dorpsbus voor vervoer.

5 Wat kunnen ouderenzorg-professionals?
Wat kunnen ouderenzorg-professionals?

Als laatste komt de professionele zorg in beeld. Voor zorgvragen die we niet alleen kunnen beantwoorden met zelfredzaamheid, hulpmiddelen, naasten, vrijwilligers en welzijnsorganisat

Verhalen die in beweging brengen

We moeten samen in beweging komen. Daarom delen we onze ervaringen. Verhalen die inspireren. Die laten zien dat de verandering ons allemaal ook wat oplevert.

Veelgestelde vragen

Ik heb zorg of ondersteuning nodig. Waar moet ik zijn?

Voor het ontvangen van langdurige zorg is een indicatie nodig voor zorg uit de Wet langdurige zorg. Op de website van CIZ en de website van Menzis leest u meer over het aanvragen van een Wlz en het in aanmerking komen voor langdurige zorg.

Ik wil als oudere liever niet (meer) thuis wonen. Zijn er nog andere opties?

Het is een feit dat het aantal verpleeghuisplekken niet wordt uitgebreid. In een verpleeghuis wonen is dus niet meer vanzelfsprekend. Maar er zijn wel een aantal andere woonvormen. Denk aan een initiatief zoals Stichting Knarrenhof® of appartementen bij een zorglocatie. Ook bieden veel ouderenzorg-organisaties op hun locaties Samenzorg aan. Laat u daarom informeren bij uw ouderenzorg-organisatie.

In hoeverre wordt er rekening gehouden met mijn wensen en behoeften?

De ‘nieuwe’ zorg draait juist om luisteren naar elkaars wensen en behoeftes. Dat begint met het uitspreken ervan, tijdens een goed gesprek over de Zelf zorgen, samen doen-stappen. Vanuit daar kijken we hoe we zelfstandigheid kunnen behouden en stimuleren.

Krijg ik - ondanks de veranderingen - nog wel de zorg die ik nodig heb?

Zeker! De professionele zorg blijft. U krijgt dus nog steeds de zorg en ondersteuning die u nodig heeft. De overige ondersteuningstaken worden opgepakt in samenwerking met vrijwilligers en naasten en door hulpmiddelen in te zetten.

Wat zijn voor mij de voordelen van deze beweging?

Zelfredzaamheid is een heel groot goed. Hoe zelfstandiger u bent, hoe langer u uw eigen leven kunt leiden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat zelfredzaamheid zorgt voor minder stress en het beter omgaan met tegenslagen.  

Ik wil mijn naasten zo min mogelijk belasten. Hoe ga ik met hen het gesprek aan over deze veranderingen?

We snappen goed dat het moeilijk kan zijn om wat van een ander te vragen. Toch moet iedereen begrijpen dat we allemaal een rol hebben in de ouderenzorg. U hoeft zelf niet uit te leggen waarom; daar is deze website voor. Maak daar gebruik van. U kunt ook aan andere zorgvragers of juist ouderenzorg-professionals vragen hoe zij met zulke situaties omgaan. We kunnen leren van elkaar.

Wat verstaan we onder hulpmiddelen?

Hulpmiddelen zijn alle producten, apparaten of technologieën die helpen bij het invullen van een zorg- of ondersteuningsbehoefte. Dit kan gaan om fysieke middelen, zoals een rolstoel, druppelbril of medicatiedispenser. Maar het kan ook gaan digitale hulpmiddelen, zoals spraakcomputers, gps-trackers of herinneringsapps.

Ik wil graag hulpmiddelen gebruiken. Waar kan ik deze vinden?

Dat kunnen we natuurlijk alleen maar aanmoedigen! Op de website van Hulpmiddelenwijzer is meer informatie te vinden over hulpmiddelen bij dagelijkse activiteiten.

Hoe weet ik of er in mijn buurt activiteiten worden georganiseerd?

Activiteiten in de buurt worden in de meeste wijkkranten, lokale weekbladen of op de website van de lokale welzijnsorganisaties aangekondigd. U kunt u ook laten informeren bij een buurthuis, het lokale buurtfonds of de ouderenzorg-organisatie.

Ik heb een (andere) vraag over deze beweging. Waar kan ik deze vraag stellen?

We vragen je om ons contactformulier in te vullen. Daarna nemen wij contact met je op.